reklama

Cesty - zrkadlo spoločnosti 4

V minulých týždňoch som chodil často do Viedne a nedalo sa nevšimnúť si rozdiel v kvalite ciest v Bratislave a v Rakúsku. Ako vyzerajú cesty po tejto zime u nás nemusím nikomu, čo jazdí, hovoriť. Je zaujímavé, že na úseku od našich hraníc až po odbočku na diaľnicu pred Fischamedom nie je na ceste ani jeden výtlk. Čo keby sa išli naši cestári naučiť od svojich rakúskych kolegov, ako a z čoho budovať cesty, aby sa po nich dalo jazdiť aj po takej zime, ako bola táto posledná.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V tomto článku však nechcem písať o stave našich ciest, ale o tom, ako vyrerá vstup na Slovensko cez najfrekventovanejší hraničný prechod Petržalka - Berg. Pri odchode zo Sloveska do Rakúska je to celkom v pohode - až na starú budovu colnice na slovenskej strane, ktorá vzbudzuje dojem, akoby ste odchádzali s krajiny, kde už najmenej desať rokov zúri občianska vojna. Asi tým chceme svetu ukázať, že sme naozaj chudobná krajina a ešte dlho budeme potrebovať pomoc z fondov EÚ.

Omnoho zaujímavejšia situácia je však na príjazde z Rakúska na Slovensko. Toľko dopravných nezmyslom, ako je tu koncentrovaných na zhruba dvoch kilometrov, nenájdete asi nikde na svete.Začína sa to už na rakúskej strane: po znížení rýchlosti na 30 Vás kuželmi naženú do pravého pruhu, v ľavom je totiž spustená závora (Ak nie je spustená, je zle, vtedy totiž vykonávajú pasovú kontrolu rakúski policajti a to si počkáte 30 - 40 minút). Ovšem hneď za pasovou búdkou sa do tohto pravého pruhu pripája pruh pre nákladné autá a zprava prichádzajúci kamión Vám dá jasne najavo, kto je v tomto pruhu pánom, aj keď to nie je vyznačené žiadnymi dopravnými značkami. A tak rýchlo vojdete znovu do ľavého pruhu a pokračujete na Slovensko. Kúsok pred schátralou starou colnicou je prvá odbočka do prava. Mnoho vodičov neznalých miestnych pomerov tu odbočia a dostanú sa do pruhu pre nákladné autá. Pre spravodlivosť treba povedať, že táto odbočka je označená síce malou ale predsa platnou dopravnou značkou. Osobné autá musia odbočiť doprava až o niekoľko metrov ďalej. Tu je na zemi vyznačený zelený pruh pre cyklistov. Autá idú vedľa tohto pruhu až po nepoužívanú búdku pasovej kontroly, ktorá tu asi čaká, až u nás vyhrajú voľby komunisti a hranice budú zase hranicami (ako v roku 1969 povedal súdruh Husák). Túto búdku môžete obísť sprava - cez pruh pre cyklistov, alebo zľava - a potom sa dostanetu do pruhu pre autobusy a diplomatov. Ale aj keď obídete búdku zľava, aj tak musíte križovať pruh pre cyklistov - veď prečo by sa mal nejaký cyklista dostať bez kolízie na Slovensko. Potom už bez problémov absolvujete slovenskú pasovú kontrolu - tá prebieha väčšinou rýchlo. Po jej absolvovaní výdete do kopca na hlavnú cestu. Áno, na hlavnú cestu. Hlavná je tu tá cesta, ktorá je uzavretá, po ktorej nechodí nikto, alebo len ráno a večer pracovníci pasovej kontroly, odchádzajúci zo služby. Keď sa rozbehnete do kopca (koľko je to za deň zbytočne spáleného benzínu a splodín v ovzduší?) a obídete veľkú jamu ešte v križovatke, po asi 20-tich metrov Vás pribrzdí 30-tka s doplnkovou tabuľkou "križovanie chodníka pre cyklistov". To nevadí, že tu žiadny chodník pre cyklistov nie je vyznačený, hlavne že táto 30-tka nemá nikde koniec. (Nie som si istý, ale mám dojem že táto značka je už odstránená.) Do Bratislavy môžete pokračovať dvomi cestami: rovno až na Rusoveckú cestu, alebo za mostom odbočíte doprava a zídete na diaľnicu z Budapešti. Ja uprednostňujem druhú možnosť. Jednak ušetrím dva krát dávanie prednosti a hlavne po diaľnici cez prístavný most a ďalej na Žilinu môžem ísť 130-tkou a inde, kde nie je obmedzená rýchlosť dopravnou značkou, môžem jazdiť 90-tkou. Nikde tu totiž nie je dopravná značka "začiatok obce". Nie je to super, že po tej istej ceste môžu ísť vodiči prichádzajúci od Brna a od Budapešti 80-tkou a vodiči prichádzajúci od Bergu 130-tkou? A nie je to super, že najväčšie mesto na Slovensku v zmysle Pravidiel cestnej premávky nie je obcou? Poďme ale ďalej do mesta. Ak odbočíte z diaľnice na Einšteinovu, prídete na miesto, kde sa pripája Rusovecká cesta. Tu sú jazdné pruhy oddelené až piatimi čiarami - dvoma žltými a troma bielymi - ale ktorá čiara vlastne platí? V Rakúsku, keď pripravujú stavenisko na ceste a maľujú dočasné (žlté) značenie, na začiatku úseku je tabuľa: "Žlté značenie je neplatné". Keď zahája stavbu, vymenia túto tabuľu za druhú s nápisom:"Biele značenie neplatné" Po skončení prác odstránia žlté značenie veľmi jednoduho - oni totiž tieto čiary nemaľujú, ale lepia na cestu špeciálnu lepiacu pásku, ktorú potom jednoducho odlepia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na tomto krátkom úseku sú reprezentované takmer všetky neduhy našej spoločnosti: nevšímavosť k okoliu, tolerancia nedostatkov, nedodržiavanie zákonov aj zo strany štátu, nechuť učiť sa robiť svoju prácu lepšie, nedotiahnutie práce až do posledného detailu, neochota zbaviť sa nepotrebných vecí(inštitúcií, úradov ale aj zákonov).

Peter Nováček

Peter Nováček

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 49 rokov. som živnostník, montujem nábytok a hlavne sa venujem zariaďovaniu interiérov predajní. Som zástancom čo najvyššej miery osobnej slobody občanov a čo najmenšieho vplyvu štátu na chod spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu